أدلة وقرائن الإثبات في المراجعة من منظور الفقه الإسلامي دراسة فقهية محاسبية مقارنة (Auditing Evidence from the Islamic Fiqh Perspective: A Comparative Fiqh and Accounting Study)

52 Pages Posted: 10 Nov 2017

See all articles by Salih Al-Saad

Salih Al-Saad

King Abdulaziz University - Faculty of Economics and Administration

Jawahir Al-Otaibi

Shaqra University

Date Written: 2016

Abstract

Arabic Abstract: هدفت الدراسة إلى التعرف على أدلة وقرائن الإثبات من منظور الفقه الإسلامي، باستقرائها من مصادر الشريعة الإسلامية، ثم مقارنتها بأدلة وقرائن الإثبات في المراجعة في الفكر المحاسبي التقليدي؛ وقد توصلت إلى عدة نتائج من أهمها: أن هناك مجموعة من الشروط الواجب توافرها في أدلة وقرائن الإثبات في المراجعة من منظور الفقه الإسلامي؛وأن الإثبات بالحقيقة المحاسبية لا يوفر معلومات دقيقة في كثيـرٍ من الأحيان؛ لذلك يجب الإثبات بالحقيقة الواقعية التي تمثل القيمة الفعلية لعمليات المشروع الداخلية والخارجية، التي تمكن المراجع من التحقق منها، واختبار نتائجها في الواقع بالأدلة الموضوعية. وأن الدقة الحسابية والفنية للدفاتر المحاسبية قرينة قاطعة على صحة المستندات التي تعتبر دليلاً في ذاتها. كما يعتبر النظام السليم للرقابة الداخلية قرينة ظنية؛ وهي القرينة التي تبين المراد من الدليل الذي اتصلت به على نحوٍ محتمل لا يصل إلى القطع؛ لذلك يجب على المراجع أن يتأكد من أن نظام الرقابة الداخلية ينفذ فعلاً كما هو مخطط له، وأنه يمكن الاعتماد عليه. وأن الأحداث اللاحقة تعتبر قرينة قاطعة، كما أن الربط والمقارنات في الفكر التقليدي قرينة مأخوذ بها في الفقه الإسلامي. وأوصت الدراسة بأن تتبنى الهيئة السعودية للمحاسبين القانونيين إصدار معيار إسلامي لأدلة وقرائن المراجعة يحدد كيفية الحصول على الأدلة والقرائن وفقًا للشروط والمواصفات الفقهية، أو تعديل المعيار الحالي بما يتلاءم مع هذه الشروط والمواصفات.

English Abstract: This study aims at exploring auditing evidence from the Islamic fiqh perspective through studying them from their Islamic legislative sources, and then comparing them with the traditional accounting rules. The study comes up with many results, among which are: there are various conditions for auditing evidence from the Islamic fiqh perspective. Evidence as an accounting reality does not always provide accurate information, and therefore the actual value of the internal and external transaction must be the basis of the proof, certificate and recognition. There is no agreement in the traditional literature regarding the definition of certificate and recognition. The accounting and technical precision of accounting records is considered as strong evidence that the documents are correct. Good internal control system requires that the auditor verifies application of rules, subsequent events are decisive presumptive, linking and comparisons in the traditional accounting are taken as in the fiqh. The study has recommended that the Saudi Organization for Certified Public Accounting (SOCPA) should develop an accounting standard on Islamic audit evidence that determines the methods of collecting and gathering audit evidence based on the fiqh specifications and conditions.

Note: Downloadable document is in Arabic.

Keywords: Audit Evidence, Islamic Jurisprudence, Accounting Standards, SOCPA

JEL Classification: H83, K34, P47

Suggested Citation

Al-Saad, Salih and Al-Otaibi, Jawahir, أدلة وقرائن الإثبات في المراجعة من منظور الفقه الإسلامي دراسة فقهية محاسبية مقارنة (Auditing Evidence from the Islamic Fiqh Perspective: A Comparative Fiqh and Accounting Study) (2016). Journal of King Abdulaziz University: Islamic Economics, Vol. 29, No. 3, 2016, Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=3064588

Salih Al-Saad

King Abdulaziz University - Faculty of Economics and Administration ( email )

Jeddah, 21589
Saudi Arabia

Jawahir Al-Otaibi (Contact Author)

Shaqra University ( email )

main street
king saud
Shagra, 11911
Saudi Arabia

Do you have a job opening that you would like to promote on SSRN?

Paper statistics

Downloads
415
Abstract Views
3,050
rank
90,528
PlumX Metrics